11.10.2016

Käsillä tekeminen on mielelle hyväksi

Haluaisitko rakentaa itsellesi puuveneen ja nauttia samalla käsillä tekemisestä? Tutkimuksetkin sen osoittavat, että käsillä tekeminen rauhoittaa ja tuo hyvää mieltä. Mikä siis olisikaan parempi tapa viettää talvi-iltoja kuin rakentaa itselleen puuvene, jolla sitten voi ensi kesänä nauttia Suomen kauniista järvimaisemista.

Kansalaisopistot ympäri Suomen tarjoavat veneenrakennuskursseja, jotka ovat todella suosittuja - toimi siis nopeasti. Veneenrakennuskurssilla ensikertalainenkin pääsee helposti tutustumaan veneenrakennuksen saloihin ammattitaitoisen opastuksen kera. Kansalaisopistoille voi myös ehdottaa kurssin järjestämistä, mikäli paikkakunnallasi ei vielä kurssia ole tulossa.



Viime vuonna yhteistyössä VENDIA Woodsin, Savon ammatti- ja aikuisopiston ja venesuunnittelija Jarmo Häkkisen kanssa on suunniteltu erityisesti veneenrakennuskurssikäyttöön soveltuva, helposti rakennettava venemalli Niko. Niko on helpporakenteinen, kaunis kuntosoutuvene VENDIA-venelaudasta. Lisätietoja venemallista ja Niko-veneen rakennuskursseista antaa venesuunnittelija Jarmo Häkkinen, venesuunnittelu@gmail.com.

VENDIA-venelauta materiaalina sopii ensikertalaiselle erinomaisesti, koska sitä on helppo taivuttaa ja työstää, eikä sen kanssa tarvitse pelätä halkeilua. Lisäksi lauta on kaunis ja oksaton. Lisätietoja VENDIA-venelaudasta löydät kotisivuiltamme.

11.8.2016

Kuntoilua vesillä

Vesi kimmeltää auringossa. On helteinen kesäpäivä, kun Niko-vene lipuu pitkin Kallavettä. Tasaiset vedot airoilla ja pariskunta lipuu vesillä kovaa vauhtia. Jarmo Häkkisen suunnittelema kuntosoutuvene kulkee parisoutuna rivakkaa tahtia, joten kuntoilustakin soutaminen käy. Se soveltuu niin yksin kuin kaksinkin soutuun liikuteltavien penkkiensä ansiosta. 

Vene pysähtyy hiljaiseen poukamaan hetkeksi, jossa on mukava nauttia hienosta säästä ja syödä eväät, jotta jaksaa soutaa jälleen. Mikä olisikaan parempi tapa viettää kesäpäivää? Kuntosoutukausi Suomessa on yli puoli vuotta, joten soutupäiviä mahtuu vuoteen monta monituista.



Soudettavana on Niko-kuntosoutuvene mahonkiviilupintaisesta VENDIA-venelaudasta - kulkupeliä ihastellessa nousee mieleen ajatus, että voisiko soutuvene olla enää kauniimpi? 

Käsin rakennetun veneen soutaminen kesäisessä maisemassa virkistää niin mieltä kuin kehoakin. Niko-kuntosoutuvene on helposti liikuteltavissa kevyen painonsa ansiosta (n. 60 kg) ja se on helppo venemalli rakennettavaksi myös ensikertalaiselle puuveneen veistäjälle.

Aurinkoisia soutukelejä!

29.6.2016

Nopeita veneitä Sulkavalta


Heinäkuinen maailman suurimmaksi soututapahtumaksi mainostettu Sulkavan suursoudut lähestyvät. Vuonna 1968, heinäkuun 14. päivänä 21 venettä kilpaili ensimmäistä kertaa Partalansaaren ympärisoudusta. Kaikki maaliin saapuneet alittivat 12 tunnin rajan, joista nopeimmin selvisivät Antero Tiainen ja Esko Miettinen ajalla 7.32,05. Soututapahtuma kasvoi kasvamistaan ja jo pari vuotta myöhemmin tapahtumasta käytettiin nimeä Sulkavan suuret soutukisat. Huippuvuosina osallistujia on ollut huimat 10 000 henkilöä. Tänä päivänä soututapahtumassa sarjoja on kaikille, on pienvene- ja kirkkovenesarjoja, kanootti- ja kajakkisoutua, retkisoutua jne. Lisää tietoa Sulkavan suursoutujen historiasta voit lukea täältä >>

Teemaan sopivasti olisi vuorossa juttua kilpaveneistä ja niiden veistäjästä. Pauli Parkkinen Sulkavalta rakentaa puuveneitä 34 vuoden kokemuksella. Kilpaveneet ovat olleet alusta asti mukana ja Pauli kertookin tehneensä niitä määrällisesti eniten. Kilpavene eroaa perinteisestä puuveneestä erityisesti materiaalinsa sekä mittojensa suhteen. Kilpavene on pidempi, kapeampi ja kevyempi kuin normaali soutuvene, ja se rakennetaan ohuemmasta laudasta tai vanerista. Alkuvuosina Pauli itsekin käytti kuusilautaa, mutta nykyisin ainoastaan vaneria, koska se on huomattavasti lautaa kevyempää. Kilpuri on 6,5 m pitkä, normivene 5,15 m, kertoo Pauli. 






Pauli on rakentanut jo useamman veneen VENDIA-venelaudasta, joten yhteistä tuotekehitystäkin on ehditty tekemään. Yhteistyössä on suunniteltu kilpaveneisiin erityisesti sopiva 5 mm:n VENDIA-venelauta, joka koostuu kolmesta viilusta - 3 mm:n ristiviilu ja kaksi 1,2 mm:n paksuista pintaviilua. Kilpavene on malliltaan sellainen, että laudalta vaaditaan keveyttä sekä sivuttaissuuntaista jäykkyyttä. Tällä 5 mm:n venelaudalla saavutetaan myös parempi veneen jäykkyys kuin vanereilla.

Pintakäsittely on makuasia, mutta Paulin mukaan erittäin kaunis veneestä tulee, kun vene lakataan ulkopuolelta ja öljytään sisäpuolelta.



Pauli kiertää katsomassa kaikki SM-kisat, joten kommentit soutajilta kalustoon liittyen saa välittömästi. Paulin VENDIA-venelaudasta rakentaman kilpaveneen omistajat Porvoosta ovat olleet tyytyväisiä materiaalivalintaan. Parivaljakon kriteerit veneelle olivat kantava, kevyt ja nopea vene, jolloin Pauli oli ehdottanut materiaaliksi VENDIA-venelautaa. Parivaljakko painaa yhteensä melkein 200 kg, joten veneen kantavuuteen on kiinnitetty huomiota. Vene on hyvä ja vakaa sekä kulkee suoraan, kommentoivat Porvoolaiset kilpasoutajat.

”Toivottavasti saadaan soutajat innostumaan kotimaisesta materiaalista.”, toivoo Pauli Parkkinen.

Kuvat: Pauli Parkkinen