Veneveistämö
Ruotsalainen Nurmeksesta otti ensimmäisten joukossa VENDIA –venelaudan
käyttöönsä veneenrakentamisessa. Ruotsalainen on veistänyt puuveneitä jo yli 30
vuoden ajan - viime vuosina pääasiassa koivuvanerista, koska lautaveneiden
kysyntä on laskenut. Ruotsalainen on rakentanut VENDIA -venelaudasta kaksi venettä,
ja kokemukset venelaudan työstämisestä ovat olleet positiivisia. Halkeamaton,
oksaton lauta materiaalina on miellyttänyt myös Ruotsalaisen asiakkaita, ja he
ovat pitäneet erityisesti VENDIAN ulkonäöstä.
|
Vene puuvalmiina. |
|
Ensimmäisen laudan sovitus. |
Ensinäkemältä
veneenveistäjä Ruotsalaisen huomio kiinnittyi muiden tapaan venelaudan
kauniiseen ja oksattomaan pintaan. Pinta
on myös pehmeämpi kuin koivuvanerissa, mutta kovempi kuin normaalissa
havuvanerissa, Ruotsalainen vertaili
ominaisuuksia. Koska raaka-aineena VENDIASSA on käytetty hitaasti kasvaneen
männyn tyveä, on venelaudan pinta kovempaa kuin sorvatusta havupuusta tehdyn vanerin
pinta. Hyvälaatuinen raaka-aine ja viilujen valmistaminen leikkaamalla tekevät VENDIASTA kauniin ja kestävän.
|
Köli ja selkälaudat. |
|
Tekijä ja terä kunnossa - lastua tulee. |
VENDIAA ei
tarvitse pasuttaa, mutta muuten sen työstäminen muistuttaa normaalia lautaa, kunhan
vain työkalut ovat terässään, kommentoi Ruotsalainen. VENDIA –venelauta taipuu
tasaisesti, ikään kuin lauta ”ymmärtäisi”, että sauman on oltava tiivis.
|
Toinen lauta paikoillaan. |
|
Veneen malli alkaa hahmottumaan. |
Limisauman
työstäminen VENDIA –venelaudasta on hyvin samankaltainen kuin massiivilautaa
työstettäessä. Limisauman tekeminen vaatii työstäjältään hieman tarkkuutta,
kertoi Ruotsalainen. Koska VENDIASSA käytetty liima on väritöntä, täytyy saumaa
höylätessä olla tarkkana, kuinka paljon siitä höylätään. Lopputulos on siisti
ja huoliteltu, joten tarkka työ palkitsee tekijänsä lopussa.
|
3mm leikatuista viiluista tehty keula. |
|
Keulan puristaminen. |
|
VENDIA taipuu myös kaareksi. |
Ruotsalaisen
mukaan hyvälaatuisen materiaalin saanti esimerkiksi veneen kaariin on ollut
vaikeaa. Siksipä Ruotsalainen testasi VENDIAA myös kaarissa. 12 mm paksu VENDIA
soveltuu hyvin myös kaaripuuksi, mutta Ruotsalainen suosittelee 10,5 mm paksua,
ainoastaan pitkittäisviiluista tehtyä ja kulmista kevennettyä VENDIAA veneen
kaariin. Pitkittäisviiluista tehty VENDIA on jämäkkä ja niitin kuppi ei painu
juurikaan puuhun. Ristiviilut on suunniteltu VENDIA –venelautaan halkeamisen
estämiseksi, mutta koska kaaret ovat kapeat, ei tässä tapauksessa halkeamisesta
ole huolta. Kölissä Ruotsalainen käytti 3 mm leikatusta mäntyviilusta
valmistettua lankkua. Ruotsalaisen mukaan kölin tekeminen tästä onnistuu
erinomaisen hyvin. Hän kokeili myös keulan tekemistä 3 mm leikatuista viiluista
- puristimia täytyy olla riittävästi, mutta lopputulos on hyvä.
|
Valmis vene vesillä. |
|
Kuvassa Satu Tuovinen. |
Ruotsalaisen
kokemusten mukaan mäntyvene on pitkäikäinen, joten hän povaakin pitkää ikää ja
kestävyyttä myös VENDIA –venelaudasta tehdyille veneille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti