12.1.2015

Kanadasta Suomeen veneenrakennuksen pariin

Kanadalaissyntyinen veneenrakentaja Jorma Hangas hypisteli VENDIA -venelautaa Sulkavan suursouduissa heinäkuussa 2014 VENDIAN esittelypisteellä ja totesi: ”Voi kun tämä olisi keksitty jo 45 vuotta sitten!” Juvan Veneveistämö Ky:n omistaja Jorma Hangas alkoi tehdä savolaismallisia puuveneitä vuonna 1966 ja siitä asti hän on rakentanut vankalla kokemuksella lukuisia soutuveneitä asiakkailleen Suomen lisäksi niin Pohjoismaihin kuin Saksaankin. Parhaimmillaan hän on rakentanut jopa 30 venettä vuodessa. Veneitä on valmistunut tähän päivään mennessä noin 1000 kappaletta, joka on aika kunnioitettava määrä.


Jorma on tehnyt jo useamman veneen VENDIA -venelaudasta ja pitää sitä erinomaisena materiaalina. Hänen asiakkaansa ovat myös olleet tyytyväisiä uuteen veneenrakennusmateriaaliin. Eräs asiakas oli tullut katsomaan tekeillä olevaa venettä ja ihastunut materiaalin ulkonäköön siinä määrin, että oli tilannut saman tien toisenkin veneen. 


Jorma halusi kokeilla myös airojen valmistusta leikatuista viiluista valmistetusta lankusta. Valmistimmekin hänelle leikatuista kuusiviiluista lankkuja airojen tekoa varten. Kuvien veneissä kaaret on myös tehty leikatuista viiluista valmistetusta VENDIA -kaaripuusta.


18.12.2014

VENDIA kansainvälisessä WoodenBoat -lehdessä

VENDIA on saanut jälleen huomiota kansainvälisillä markkinoilla. Yhdysvaltalaisessa WoodenBoat –lehdessä (Marraskuu/Joulukuu 2014) oli kattava artikkeli VENDIA –venelaudasta. Artikkelin oli kirjoittanut Richard Jagels. Jagels on metsäbiologian emeritusprofessori Mainen yliopistosta, joten asiantuntemusta puuteollisuuden saralta löytyy.

VENDIA –venelauta muistuttaa ulkokäyttöön tarkoitettua vaneria, mutta erottuu ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään kuitenkin suuresti tavallisista vanereista, vertailee Jagels. Tavallinen ulkokäyttöön tarkoitettu vaneri tehdään sorvatuista viiluista, VENDIA puolestaan leikatuista viiluista. Jagels nostaa asiantuntevasti esille sorvatun viilun heikkoudet. Sorvattu viilu on tavallaan murrettua puuta, jolloin puun pintaan tulee halkeamia ja rosoja. Kuivauksen jälkeen vaneriksi puristettaessa nämä mikrohalkeamat aukeavat ja altistavat vanerin lahottajasienille. Tämän seurauksena maali- tai lakkapinta voi ajan myötä vaurioitua.

Koska VENDIA –venelauta tehdään leikatuista viiluista, pysyy viilu halkeamattomana ja näyttää näin ollen kuin sahatulta puulta. Pintaviiluihin ei myöskään hyväksytä lainkaan oksia, mikä tekee VENDIA –venelaudasta kestävän. VENDIA –venelaudan rakenne on säännönmukainen, tehden laudan taivuttamisesta helpompaa verrattuna perinteiseen sahattuun lautaan.

Jagels nostaa artikkelissaan esille myös VENDIA –venelaudassa käytetyn MUF-liiman. Liimalla on erittäin hyvä kosteuden ja sään vaihteluiden sietokyky. MUF-liimalla saumasta tulee väritön, kun taas perinteisesti käytetyllä fenoliformaldehydiliimalla saumasta tulee tumma. Käytetyllä liimalla saadaan siis esteettisesti kauniimman näköinen sauma. VENDIA on läpäissyt liiman keittotestit ja täyttää venelaudoissa käytetyn brittiläisen standardin BS 1088 tekniset vaatimukset.

Jagels esitteli artikkelissaan erittäin kattavasti ja asiantuntevasti VENDIA –venelaudan teknisiä ominaisuuksia. Oli ilo lukea tällaista artikkelia. Kokonaisuudessaan artikkelin pääset lukemaan tästä >>.

26.11.2014

VENDIA seilaa merille

Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa tehdään parhaillaan merimallista soutuvenettä VENDIA -venelaudasta. Veneenrakennuksen opiskelijoiden Paavo Koiviston ja Jouko Pohjolaisen tavoitteena on saada vene valmiiksi tammikuussa 2015, jotta he pääsevät esittelemään venettä Helsingin venemessuille helmikuussa 2015.


Kuvassa vasemmalta opiskelija Jouko Pohjolainen ja opettajat Tapio Lindholm ja Pasi Hietala.
Koivisto ja Pohjolainen rakentavat parhaillaan merimallista soutuvenettä 12 millimetrisestä VENDIA –venelaudasta. Tekijät olivat sitä mieltä, että ohuempikin VENDIA, kuten 9 mm kestäisi tässä veneessä mainiosti. Meriveneessä paksuus tuo kuitenkin myös vakautta, minkä vuoksi tässä päädyttiin 12 mm VENDIA –venelautaan. Tekijöiden kokemukset VENDIA –venelaudasta ovat olleet muiden tapaan positiivisia. Kaunis ulkonäkö ja helppo työstettävyys tulivat tekijöillä ensimmäisenä mieleen. Koivisto ja Pohjolainen pitivät myös selkeänä etuna sitä, että oksia ei tarvitse paikkailla, kuten normaalissa laudassa.


Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston veneenrakennuksen opettajien kommentit olivat niin ikään positiivisia. ”Hyvännäköistä materiaalia”, kommentoivat opettajat. Opettajien mukaan hyvälaatuisen perinteisen laudan saatavuus on vaikeaa, joten VENDIA –venelauta on tervetullut uutuus puuveneenrakennukseen. Opettajat harmittelivat, ettei venelautaa saa kuusi metriä pitkänä. Pitkiä veneitä tehdessä usein toivotaan pidempiä venelautoja, mutta pitkän tavaran valmistamista ja saatavuutta rajoittavat kuitenkin kaksi tekijää. Ensimmäinen syy on yksinkertaisesti se, ettei maailmasta löydy niin pitkää viiluleikkuria, että saataisiin kuusi metriä pitkää tavaraa. Toinen rajoittava tekijä liittyy toimituskustannuksiin. Kuusi metriä pitkien lautojen paketointi- ja kuljetuskustannukset kasvaisivat noin viisinkertaisiksi kolmemetriseen pakettiin verrattuna.



VENDIA –venelautaa on saatavilla pituuksissa 2 600 mm ja 3 000 mm. Viistejatkaminen on yksinkertainen ja helppo tapa jatkaa venelautaa. VENDIA –venelaudalla viistejatketusta liitoksesta tulee melko huomaamaton paksun pintaviilun ansiosta. Yllä olevista kuvista näkyy, miltä viistejatkettu VENDIA –venelauta näyttää.