28.8.2014

VENDIAN valmistuspolku


1. RAAKA-AINE

VENDIA –venelaudan raaka-aineena käytetään hitaasti kasvaneen männyn tyveä. Laadukas raaka-aine on VENDIA –venelaudan sydän. Puolestaan puun hyvä perimä, oikea maaperä, puhdas ilma ja vesi sekä hidas kasvu ovat laadukkaan raaka-aineen tärkeimmät rakennusaineet.

Laadukas raaka-aine ja viilujen valmistaminen leikkaamalla tekevät VENDIASTA kauniin ja kestävän.




2. PUUNKORJUU

Koska laadukas raaka-aine on VENDIAN ydin, ovat huolellinen puunkorjuu ja tukkien valinta tärkeä vaihe VENDIAN valmistusprosessissa. VENDIAN raaka-aineeksi valikoidaan vain erittäin järeitä ja hyvälaatuisia tyvitukkeja PEFC-sertifioiduista metsistä.





3. VALMISTUS

Meillä on nykyaikainen tuotantolinja, ammattitaitoinen henkilöstö ja halu tehdä paras mahdollinen tuote puuveneen rakentajille. Kuitenkin, ennen kuin  venelauta on valmis asiakasta varten, sisältää se monta tärkeää työvaihetta. Ensimmäisenä on tukkien kuorinta ja 72 tunnin haudutus 90 asteessa. Tämän jälkeen tukit leikataan viiluiksi ja kuivataan. Sen jälkeen viilut leikataan ja saumataan liimattavaan muotoonsa. Tämän jälkeen viilut liimataan, prässätään, särmätään ja hiotaan lopulliseen muotoonsa. Lopuksi tarkastetaan jokaisen venelaudan laatu ja paketoidaan lähetystä varten. Nyt VENDIA –venelauta on valmis lähetettäväksi asiakkaalle.










4. VENDIA


Näin syntyy VENDIA –venelauta.




12.8.2014

Veneenveistäjän kokemuksia


Veneveistämö Ruotsalainen Nurmeksesta otti ensimmäisten joukossa VENDIA –venelaudan käyttöönsä veneenrakentamisessa. Ruotsalainen on veistänyt puuveneitä jo yli 30 vuoden ajan - viime vuosina pääasiassa koivuvanerista, koska lautaveneiden kysyntä on laskenut. Ruotsalainen on rakentanut VENDIA -venelaudasta kaksi venettä, ja kokemukset venelaudan työstämisestä ovat olleet positiivisia. Halkeamaton, oksaton lauta materiaalina on miellyttänyt myös Ruotsalaisen asiakkaita, ja he ovat pitäneet erityisesti VENDIAN ulkonäöstä.

Vene puuvalmiina.
Ensimmäisen laudan sovitus.

Ensinäkemältä veneenveistäjä Ruotsalaisen huomio kiinnittyi muiden tapaan venelaudan kauniiseen ja oksattomaan pintaan.  Pinta on myös pehmeämpi kuin koivuvanerissa, mutta kovempi kuin normaalissa havuvanerissa,  Ruotsalainen vertaili ominaisuuksia. Koska raaka-aineena VENDIASSA on käytetty hitaasti kasvaneen männyn tyveä, on venelaudan pinta kovempaa kuin sorvatusta havupuusta tehdyn vanerin pinta. Hyvälaatuinen raaka-aine ja viilujen valmistaminen leikkaamalla  tekevät VENDIASTA  kauniin ja kestävän.


Köli ja selkälaudat.

Tekijä ja terä kunnossa - lastua tulee.

VENDIAA ei tarvitse pasuttaa, mutta muuten sen työstäminen muistuttaa normaalia lautaa, kunhan vain työkalut ovat terässään, kommentoi Ruotsalainen. VENDIA –venelauta taipuu tasaisesti, ikään kuin lauta ”ymmärtäisi”, että sauman on oltava tiivis.


Toinen lauta paikoillaan.
Veneen malli alkaa hahmottumaan.

Limisauman työstäminen VENDIA –venelaudasta on hyvin samankaltainen kuin massiivilautaa työstettäessä. Limisauman tekeminen vaatii työstäjältään hieman tarkkuutta, kertoi Ruotsalainen. Koska VENDIASSA käytetty liima on väritöntä, täytyy saumaa höylätessä olla tarkkana, kuinka paljon siitä höylätään. Lopputulos on siisti ja huoliteltu, joten tarkka työ palkitsee tekijänsä lopussa.


3mm leikatuista viiluista tehty keula.

Keulan puristaminen.

VENDIA taipuu myös kaareksi.

Ruotsalaisen mukaan hyvälaatuisen materiaalin saanti esimerkiksi veneen kaariin on ollut vaikeaa. Siksipä Ruotsalainen testasi VENDIAA myös kaarissa. 12 mm paksu VENDIA soveltuu hyvin myös kaaripuuksi, mutta Ruotsalainen suosittelee 10,5 mm paksua, ainoastaan pitkittäisviiluista tehtyä ja kulmista kevennettyä VENDIAA veneen kaariin. Pitkittäisviiluista tehty VENDIA on jämäkkä ja niitin kuppi ei painu juurikaan puuhun. Ristiviilut on suunniteltu VENDIA –venelautaan halkeamisen estämiseksi, mutta koska kaaret ovat kapeat, ei tässä tapauksessa halkeamisesta ole huolta. Kölissä Ruotsalainen käytti 3 mm leikatusta mäntyviilusta valmistettua lankkua. Ruotsalaisen mukaan kölin tekeminen tästä onnistuu erinomaisen hyvin. Hän kokeili myös keulan tekemistä 3 mm leikatuista viiluista - puristimia täytyy olla riittävästi, mutta lopputulos on hyvä.


Valmis vene vesillä.

Kuvassa Satu Tuovinen.

Ruotsalaisen kokemusten mukaan mäntyvene on pitkäikäinen, joten hän povaakin pitkää ikää ja kestävyyttä myös VENDIA –venelaudasta tehdyille veneille.


31.7.2014

Venekurssilaiset VENDIAN parissa

Soisalo-opiston veneentekokurssilla Sorsakoskella valmistettiin puuveneitä VENDIA –venelaudasta. Kurssilaiset Viljo Huovinen, Paul Hämäläinen, Timo Kervola, Reino Uusaro, Veikko Hiltunen sekä Keijo Issakainen rakensivat omat puuveneet opettaja Ilmo Koiviston johdolla. Useimmille oman puuveneen rakentaminen oli ensimmäinen laatuaan. Nyt osa kurssilaisista suunnitteleekin jo rakentavansa ensi talvena toisen veneen.



Kurssilla veneenrakennusmateriaalina käytettiin VENDIA –venelautaa. Kaarissa käytettiin haapaa ja muut osat on tehty männystä. Veneet kyllästettiin vernissan ja tärpätin sekoituksella ja päälle laitettiin kuultosävy. Uusaron mukaan venelautaa on helppo taivuttaa ja työstää. Hiltunen puolestaan kertoo, että venalauta on joustavaa, ja sitä on helppo käsitellä. Hiltunen suunnitteleekin jo rakentavansa ensi talvena VENDIA –venelaudasta kuusimetrisen moottoriveneen.






Useiden viikonloppujen ja muutamien arki-iltojenkin uurastus palkittiin valmiilla puuveneillä kesäkuun alussa. Valmiit puuveneet arvottiin tekijöilleen Paukarlahdessa, Leppävirralla. Nyt veneet seilaavat jo vesillä ja tekijöiden kommentit ovat olleet positiivisia.  Issakainen totesi, että uudella veneellä matka saarimökille taittuu nyt alle tunnissa, kun aikaisemmalla veneellä se kesti tunnin ja vartin.  Myös polttoainetta kuluu kolmanneksen vähemmän, kertoo Issakainen.